Yalnızlığa Övgü (Önsöz)

Bilen bilir, kent yalnızlığı şarkılarını en iyi Kesmeşeker yapar. Bu yaşlı grup zamana mukavim naif şarkıları ve kentin sokaklarında dolanan hayalet aforizmaları ile sadece Kadıköy’de değil ayrıca muhakkak başkaca bir yerlerdedir de; bir Kürt ilinde devlet şiddetine karşı bir olmuş seslinen orta yerinde bir küçük kağıda yazılmıştır örneğin, çıkar karşınıza ‘Metin Kurt gibi yalnızız ceza sahasında’ diye. İrat’ın bu geçmiş yazıları da tıpkı öyle.

Yazılara tarih atmak, gelecekte peşisıra akademik gevezeliklere, çok bilmişliklere, üst akılcı okumalar ve tarihçi tatavalara mahal vermektir bir yerde, bu tarihsiz yazılar da Kesmeşeker bestelerinde tüten ne ise onların nesirleridir aslında. Bu yazıları gündelik siyaset hoyratlığından kurtarmak ise bence yine bunları altlarına atılmış tarihler olmadan okumakla mümkündür. Zira İrat, bir yerde bir üst akıl çağı, devlet-bireyler pespayeliği, bilgi tiranlığı ve benlik pazarları ve bir dolu küfürle anacağımız zamanları numerik olarak değil mümkün olan en rijit ve fakat gerçek imgelerle imzalıyor. Zaten tüm bir tarih yükü ile asla unutulmayacak anları boktan rakamlarla anmak da hoyratlık olmaz mıydı? İrat da yazılarını dövülerek, yakılarak, kurşunlanarak ve parçalanarak öldürülen ve artık dünyanın tüm pisliğinden azade ölü bedenleri bir gün kaldırımlarına oturduğumuz sokaklarda bekletilmişlerin imgeleri ile yüklüyor, ah.

İrat yazılarında ilk bakışta hep aşktan bahseden bir adam varsa da en nihayet bahsi edilen şey onulmazlıklardır: yalnızlık, dil, ölüm, hüzün, acı. İrat aslında yazılarınad sürekli Behçet Aysan’ı tercümeye çalışıyor: ‘yok başka cehennem, yaşıyorsun işte’. Her tercümenin sonuna Şükran Kurdakul not ediyor sonra: ‘Bir diyorum yoksulluğun buncası, diyorum yetmeli artık’. ‘Yetmiş iki gündür bir dolapta kilitliyim’ diyen Ahmet Telli gibi ‘Su çürüdü’ diyor. En nihayet Metin Altıok’un yerleşik yabancılığından yazıyor. Yazıyor. Utanç olmadan yazılanlar cerahat kokusu yayar derken andığı isimler hayatta kalanları, bizleri, hepimizi utandırıyor. Öyle ki İrat bir flaneur gibi mezarlıkları dolanıyor. Lübnan’da Bsharri’den alıp Paris’te Père-Lachaise’e, Ankara’da Karşıyaka mezarlığına, Soma’da insana kesmiş maden ocaklarına, Yırca’da mezarlığa çevrilmiş zeytinliklere kadar, dolanıyor. Ve tüm bu gezinti onun bilinçli tercihlerden bir tanesi, bahsettiği tercihlerden biri olan delilik gibi.

Felsefenin beylik pozlar kestiği ne varsa; hüzün, umutsuzluk, burukluk, intihar, dil, devrim, aşk ve ölüm ve yalnızlık, İrat bunlarla unutmamak için zihnimize kazıdığımız o imgeleri mumyalıyor. Unutmayacak olduklarımızı tekrar tekrar hatırlatıyor. ‘2015 gelmesin Didem Madak bir kez daha ölecektiyse’ diyor ve fakat yeni yıl elbette geliyor ve Aylan’ı ve Dilek Doğan’ı ve henüz üç aylık Miray’ı alıp yanına, geçip gidiyor ve sonra mesela Tahir Elçi’nin adı birgün bir ormana veriliyor… Sonra Ankara’da önünden geçtiğimiz yere artık Gar deyip geçmiyor, önünde yatan yüzlerce kişiyi düşünüyoruz..

Bizler bütün bu cenaze merasimlerinde umuttan ve mücadeleden bahsediyoruz ve fakat yine İrat bu defa tutup Nietzsche’yi getiriyor kolundan elinde o büyük çekici ile: ‘Umut en büyük kötülüktür’ diyen. İşkenceyi uzatan bu umuda Nietzche ile koyduğu şerh, yaşadığımız çürümenin krokisini çiziyor satır satır.

Belki de Bataille’ın bahsettiği çiledir İrat’ın yazılarıdaki. Birey olmak için gereken tüm iç deneyin teşkil ettiği çile, ve aslında umut diyedurduğumuz sanrı…

Sisifos’a verilen cezayı, İrat bililtizami yaşıyor. Tüm burukluk ve tüm bu mahşeri cümleleri bililtizamidir yani; bilerek ve isteyerek.

Ali Murat İrat sınırları dil ile belirlenmiş bir dünyanın bellek hudutlarını yine dil ile genişletiyor. Bu geçmiş yazılar bu nedenle kitaplaştırılmayı hak ediyor.

Yılmaz Ruhi Demir

Ocak 2016, Kadıköy
*Ali Murat İrat’ın ‘Yalnızlığa Övgü-Bililtizami Burukluklar Külliyatı’ kitabının sunuş yazısıdır.

 

 

 

 

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s